torstaina, huhtikuuta 24

Koulun myötä sitä on tullut jotenkin kriittiseksi ja huomaa kaiken "väärän". Huomaatteko te mikä näissä mainoksissa on "väärin", ei siis mitään kirjoitusvirhettä tms, vaan noin muuten.
Minusta nämä on kovin asenteellisia ja luovat tietynlaisia mielikuvia. Ylempi on yliopiston mainos, tietenkin siinä on tyttö, hieman vakava, vaikkakin selvästi nuorekas. Värit on vaaleat, rauhalliset ja vakavat, teksti ja fontti antaa yliopistosta oman kuvansa, vakaa, säntillinen ja paikka jossa ei pärjää jos ei ota hommaa tosissaan.
Alemmassa mainoksessa taas on poikamaiset värit, fontit, letkeää menoa, yritystä olla cool ja vielä kilpailukin mukana. Ammattikorkeasta valmistuu asenteella, energialla ja tutkinnolla työllistytään!

Vai mitä mieltä te olette?

9 kommenttia:

  1. Osittain samaa mieltä. Mutta menee varmaan haetun kohderyhmän mukaan, eli vaik jos nuo olis toisinpäin - reippaat värit ja skeittaripoika mainostamassa Vaasan yliop jne. - herättäisi enemmän hämmennystä. Täs on lähdetty liikkeelle melko kliseisesti, mutta se todennäk toimii.

    VastaaPoista
  2. Mutta jos mainokset kohdennetaan näin niin miten se vaikuttaa ihmisten ajatuksiin? Hakeeko amkin poika edes yliopistoon, kun ei koe mielikuvaa omakseen eikä siten koe olevansa kohderyhmä? Miksi mainokset kohdennetaan näin? Eikö skeittaripoikaa haluta yliopistoon tai nörttityttöä amkiin? Itse en kuulu kumpaakaan kohderyhmään, tarkoittaako se ettei minä kuulu kumpaankaan opinahjoon?

    Oikeastaan olisi hauska jos mainokset olisi tehty toisinpäin, se herättäisi keskustelua ja avartaisi näkemystä siitä kuka "voi" hakea minnekin. Sehän on jo selvää, että tuo tyttö on yliopistomateriaalia ja poika amk, joten mitä se haittaisi jos nyt kosiskeltaisi erilaisia ihmisiä? :)

    VastaaPoista
  3. Markkinavoimat. Noin se vaan toimii, demografisen jakauman mukaan. Kiva olisi kyllä myös nähdä, että kampanjassa sekottettaisiin sitä pakkaakin hiema. Varsinkin, kun kyseessä on koulutus, eikä mitään hammastahnamainos.

    VastaaPoista
  4. Toimii ehkä, mutta toimisiko paremmin jos ei niin kovasti stereotypisoitaisi? Ja koulu on kuitenkin koulu, ei markkinat, kuten itsekin sanoit. :(

    VastaaPoista
  5. Raha vaihtaa tässäkin tapauksessa omistajaa oppilaitos -> mainostoimisto ja Valtio -> oppilaitos. Vain silloin on mainos on tehnyt tehtävänsä kun tuotto per euro on kohdillaan = kaikki opiskelupaikat saadaan täytettyä. Julmaa ja streotypisoivaa.


    Jos raha ei määrittäisi onnistumista, olisi oikeasti kiva nhdä kuinka pakka saataisiin sekaisin mainostamalla juurikin yliopistoa niille skeittaripojille ja vice versa. siitä olen täysin samaa mieltä :)

    VastaaPoista
  6. Ihmisryhmien esittämiseen ja tyypittelyyn kiinnittää helposti huomiota, kun se on kaikenlaisten ihmistieteiden opinnoissakin usein pinnalla. Jos kiinnostaa keskustella näistä, kannattaa harkita esim. mediakulttuurin kursseja (mm. jova 9 ja 10) :)

    VastaaPoista
  7. Taru: Mutta tarkoittaako erilainen hakijamateriaali ettei kaikki paikat täytettäisi? Eikö laajemmalle kohteelle markkinointi toisi enemmän hakijoita?

    ella: Tarkoitus oli suunnata "ylimääränen" intressi ehkä enemmän politiikan ja kv-politiikan suuntaan, mutta paria jova-kurssia olen kyllä katsellut sillä silmällä. :D

    VastaaPoista
  8. Minusta yliopiston mainos on surkea. Kuva ja teksti eivät puhu samaa kieltä. Sulkeutunut asento ja kuulokkeet korvilla antaa kuvan maailman poissulkemisesta pikemminkin kuin dynaamisesta vaikuttajasta ja valloittajasta. Amiksen mainos on ehkä vähän kosiskeleva, mutta onko siinä mitään pahaa, ainakin se puhuu kohderyhmänsä kieltä.

    VastaaPoista
  9. Totta, tyttö on aika torjuvan näköinen ja oikeastaan jopa ylimielisen oloinen. Toisaalta, ehkä jotkut näkee yliopistolaiset ylimielisinä itseään tärkeänä pitävinä? ;)
    Minusta tuo ammattikorkean mainos on liian lapsellinen ja jotenkin tekocool, aika teini.

    VastaaPoista